Hoe bepaal je wie jouw doelgroep is? Dit blijkt in praktijk vaak lastiger dan je in eerste instantie zou denken. Het ligt onder andere aan wat voor product of dienst je aanbiedt. Net zoals wie met jouw product of dienst in aanraking komt. Je kent de uitdrukking “Alle wegen leiden naar Rome” vast. Bij het bepalen van jouw doelgroep werkt dit eigenlijk ook zo. Er zijn namelijk aardig wat verschillende manieren hoe je erachter kunt komen wie bij jouw product of dienst past.
Doelgroepsegmentatie
Stel je hebt een lopende webshop. Wie bezoeken deze webshop eigenlijk? En welke personen die de webshop bezoeken, koopt ook daadwerkelijk iets? Of wie koopt er juist niet? Bij doelgroepsegmentatie splits je jouw doelgroep op, op basis van gegevens. Hierbij kijk je altijd naar de volgende punten;
- Demografische gegevens
- Leeftijds- en levensfase
- Geslacht
- Inkomen
- Gedrag
Het is heel goed mogelijk dat er meerdere doelgroepen ontstaan wanneer je op deze manier naar je data gaat kijken. Dit is niet erg! Zolang het voor jou maar inzichtelijk wordt op wat voor soort persoonsgroepen jij je moet gaan richten. Als bijvoorbeeld blijkt dat er veel vrouwen de webshop bezoeken maar niks kopen, dan kun je je assortiment hierop aanpassen zodat ook deze doelgroep bediend kan worden.
Persona’s
Ten tweede kun je vooraf, wanneer je begint met het bedenken van je product of dienst, een aantal persona’s bedenken. Dit zijn bepaalde type mensen waarvan jij denkt dat zij geïnteresseerd zullen zijn in wat je aanbiedt. Hierbij maak je ook onderscheid in leeftijd, geslacht, demografische gegevens (wonen ze in de stad of in een dorp?), en de levensfase. Niet iedere 25 jarige stedeling zal aan het studeren zijn, er zijn er ook genoeg die al jaren een fulltime baan hebben. Het is dus belangrijk om zo specifiek mogelijk voor ogen te krijgen wie jouw persona is en wat deze aan het doen is.
Een persona moet altijd aan een aantal criteria voldoen, voornamelijk;
- Fictieve naam
- Demografisch (leeftijd, opleiding, etniciteit en gezinssituatie)
- Functietitel en inkomen
- De doelen en taken die ze proberen te voltooien met behulp van het product, de dienst of de website
- Een quote die samenvat wat het belangrijkst is voor de persona met betrekking tot het product, de dienst of de website
- Een foto die de persona vertegenwoordigt
Waarom een persona?
Het doel van persona’s is om een specifieke groep mensen samen te vatten in één “persoon”. Deze persona bezit de gemiddelde eigenschappen van de gehele groep. Hierdoor maak je het voor jezelf makkelijker om rekening te houden met de doelgroep.
Effectiviteit van doelgroepsegmentatie
Naast een duidelijke doelgroep is het ook belangrijk dat je de effectiviteit van je doelgroep kunt meten. Wanneer je dit wil gaan doen moet je de volgende criteria in de gaten houden:
- Meetbaarheid
- Toegankelijkheid
- Omvang
- Onderscheid
- Bewerkbaarheid
Hoe groter de omvang van je doelgroep, hoe makkelijker je kan zien wat wel of niet werkt. Zo kun je ook beter onderscheid tussen verschillende subdoelgroepen maken en hier afzonderlijk van elkaar op richten.
Segmenteren op marktniveau
Hier volgt een opsommingen de verschillende niveaus waarin je kunt segmenteren binnen de markt:
Ongedifferentieerde marketing – Massamarketing (breed)
Gedifferentieerde marketing – Gesegmenteerde marketing (smal)
Geconcentreerde marketing – Nichemarketing (specifiek deel van grote markt)
Micromarketing – Lokale of individuele marketing (lokaal)
Nu weet je wat de belangrijkste punten zijn om op te letten wanneer je je gaat focussen op doelgroepsegmentaties binnen verschillende marktniveaus.
Liftoff Marketing biedt compleet verzorgde online marketing opleidingen aan. Bekijk de mogelijkheden voor onze Digital Data Analytics Bootcamp als (young) professional, ZZP’er, of wanneer je momenteel een WW-uitkering ontvangt. Dankzij onze ervaring in het bij- en omscholen, hebben wij de tools om jou na 7 weken tot een échte data driven Online Marketeer op te leiden.