Soms zijn er zoveel verschillende marketingactiviteiten waar jij als online marketeer dagelijks mee bezig bent, dat je wellicht de bomen door het bos niet meer ziet. Maar wat nou als er een kanaal is die je gedeeltelijk kunt automatiseren? Spoiler: dat kan! In deze blog vertellen we je alle ins en outs over e-mail automation.
Wat is e-mail automation?
Een vraag die vaak gesteld wordt, en eigenlijk een vrij simpel antwoord heeft. E-mail automation is namelijk het automatisch versturen van e-mails met het door jouw gekozen e-mailprogramma. Wat zo handig is aan e-mail automation is dat de e-mails vanzelf op het juiste moment naar de juiste persoon verstuurd worden.
Hoe werkt het precies?
Verschillende e-mailprogramma’s, zoals bijvoorbeeld MailChimp en Spotler, maken het mogelijk om het versturen van e-mails te automatiseren. Om een e-mail goed te kunnen automatiseren heb je de volgende onderdelen nodig:
Triggers: Een trigger is een gebeurtenis die bepaalt op welk moment er een e-mail verstuurd moet worden. Voorbeelden van triggers zijn een nieuwe inschrijving, een download van een brochure of de verjaardag van een klant. Wanneer een klant voldoet aan de criteria van een trigger dan wordt er automatisch een e-mail verstuurd.
Campagneflow: Simpel gezegd is een campagneflow een schematisch overzicht van alle e-mails die je wilt versturen. Het overzicht start met een trigger, waarna de eerste e-mail volgt. Vervolgens staat in het overzicht weergegeven na hoeveel dagen de volgende e-mails verstuurd moeten worden. Op deze manier creëer je een duidelijke flow en kun je gelijk zien of jouw campagne logisch en compleet is. In de afbeelding hieronder zie je een voorbeeld van een campagneflow van een welkomstcampagne.
Klantinformatie: Dit zijn alle gegevens van jouw klant die je gebruikt voor het personaliseren van de e-mails. Denk bijvoorbeeld aan de naam, geboortedatum, gekocht product en het aantal jaren dat iemand klant is.
Content: Dit is de inhoud van de e-mails die je gaat versturen, zoals tekst, afbeeldingen en video’s. Zorg er ook voor dat elke e-mail een duidelijke call-to-action heeft om zo jouw doelstelling makkelijker te kunnen bereiken.
Voordelen van e-mail automation
Het (gedeeltelijk) automatiseren van jouw e-mails heeft een aantal belangrijke voordelen:
- Tijdbesparend: Je hoeft de e-mails slechts één keer te creëren om er vervolgens weinig tot geen omkijken meer naar te hebben.
- Segmentatie: Het is mogelijk om de meest relevante content te versturen naar de juiste lezer, gebaseerd op zijn/haar positie in de customer journey.
- Personalisatie: Lezers krijgen het idee dat de e-mails speciaal voor hen bedoeld zijn.
Voorbeelden e-mailcampagnes
In de onderstaande tabel staan een aantal voorbeelden van e-mails of e-mailcampagnes die geautomatiseerd kunnen worden.
Soort campagne | Trigger | Content |
Welkom | Nieuwe inschrijving of eerste aankoop | Verwelkom een nieuwe klant en introduceer jezelf of jouw bedrijf in een serie van meerdere e-mails. |
Verjaardag | Geboortedatum | Feliciteer de klant en geef een kortingscode. |
Jubileum | Datum van eerste aankoop | Vier het éénjarige jubileum van de klant door het geven van een persoonlijk geschenk. |
Feedback | Aankoop van een product | Stuur 14 dagen na de aankoop van het product een e-mail met de vraag of de klant een review wilt plaatsen op de website. |
Reactivatie | Niet openen van X nieuwsbrieven | Stuur een herinneringsmail naar klanten die al een aantal keren de nieuwsbrief niet hebben geopend. |
Onderhoud van een product | Datum van eerste aankoop | Stuur een herinnering voor de onderhoud van het product (bijvoorbeeld voor een servicebeurt voor een auto). |
Hopelijk heb je nu een idee van de mogelijkheden van e-mail automation en kun je een stukje werk uit handen laten nemen met behulp van een e-mailprogramma. Wil je direct aan de slag? Bekijk dan de tutorials op ons YouTube kanaal. Hier laten we je stap voor stap zien hoe je een nieuwsbrief inschrijfformulier op jouw website plaatst en hoe je vervolgens een welkomstmail instelt. Succes met het opzetten van jouw geautomatiseerde e-mailcampagnes!
Liftoff Marketing biedt compleet verzorgde online marketing opleidingen aan. Bekijk de mogelijkheden voor onze Digital Data Analytics Bootcamp als (young) professional, ZZP’er, of wanneer je momenteel een WW-uitkering ontvangt. Dankzij onze ervaring in het bij- en omscholen, hebben wij de tools om jou na 7 weken tot een échte data driven Online Marketeer op te leiden.