Google Ads voor Beginners

  • door
Google Ads Tutorials

Google Ads, ook wel Search Engine Advertising (SEA) genoemd, is hét platform om nieuwe bezoekers binnen te halen voor jouw website. Met Google Ads kun je jouw online vindbaarheid vergroten. Je kunt jouw advertenties namelijk tonen aan consumenten die zoeken naar zoekwoorden die relevant zijn voor jouw product of dienst. 

In deze blog leggen wij jou uit hoe je een zoekwoorden onderzoek uitvoert, welke zoektypen er zijn en hoe je de kwaliteitsscore van jouw campagnes kunt verbeteren. 

Zoekwoorden onderzoek

Het zoekwoordenonderzoek is het hart van je Google Ads account. Een goed zoekwoordenonderzoek zorgt ervoor dat je wordt gevonden op zoekopdrachten die niet alleen relevant zijn voor jouw product of dienst, maar ook voor de bezoeker. De Keyword Planner van Google is dé tool voor het uitvoeren van een goed zoekwoordenonderzoek. 

De Keyword Planner geeft niet alleen inzicht in relevante zoekwoorden, maar toont ook het zoekvolume, de mate van concurrentie en de kosten per klik. Een aanvulling op het zoekwoordenonderzoek zijn negatieve zoekwoorden. Dit zijn zoekwoorden waar je niet op gevonden wilt worden. Dit kunnen bijvoorbeeld niet-relevante zoekwoorden zijn, maar ook generieke zoekwoorden met veel concurrentie. 

Zoektypen

Wanneer je het zoekwoordenonderzoek hebt afgerond kun je bepalen welke zoektypen je selecteert. In het voorbeeld hieronder gebruiken we het zoekwoord ‘fiets’. Google maakt onderscheid tussen de volgende vier zoektypen:

  1. Breed: Dit zoektype omvat synoniemen, spelfouten en gerelateerde zoekwoorden. Voorbeelden van zoekopdrachten zijn fiets kopen, bakfiets, kinderfiets of fietstocht. 

  1. Modifier breed: Dit zijn sterk gelijke zoekwoorden waarbij de volgorde van zoekwoorden niet uitmaakt. Hiervoor gebruik je het ‘+’ symbool, bijvoorbeeld +fiets +kopen. Voorbeelden van zoekopdrachten zijn fietstassen kopen of kopen fiets online. 

  1. Woordgroep: Dit zoektype komt sterk overeen met de woordgroep en sluit veel variaties en synoniemen uit. De volgorde van de zoekwoorden is hierbij wel belangrijk. Voor dit zoektype gebruik je aanhalingstekens, bijvoorbeeld “herenfiets kopen”. Voorbeelden van zoekopdrachten zijn online herenfiets kopen of herenfiets kopen sale. Jouw advertentie wordt dus niet getoond bij herenfiets online kopen.

  1. Exact: Hiermee word je advertentie alleen vertoont bij zoekopdrachten met exact dezelfde betekenis. Je gebruikt hiervoor “[ ]”. Een voorbeeld hiervan is [Zwarte herenfiets]. Voorbeelden van zoekopdrachten zijn herenfiets zwart of fiets heren zwart. 

Kwaliteitsscore

Google bepaalt voor elk zoekwoord, op een schaal van 1 tot 10, een kwaliteitsscore. Deze score heeft een grote invloed op de uiteindelijke kosten per klik en de positie van je advertentie ten opzichte van de concurrentie. 

De kwaliteitsscore wordt bepaald door de volgende factoren:

  • De verwachte click through rate (CTR)
  • De kwaliteit van de landingspagina
  • De relevantie van de advertentie ten opzichte van de zoekopdracht 

Het is belangrijk dat de kwaliteitsscore van je advertentie minimaal een 5 is. Bij een score van een 5 wordt de advertentie vertoond en betaal je minder voor een klik. Je kunt de kwaliteitsscore verhogen door zoekwoorden te verwerken in de koppen en beschrijving van de advertentie en door relevante zoekwoorden te verwerken op de landingspagina. 

Nu ben je zelf aan de beurt om je eigen campagne op te zetten. Ben je benieuwd hoe dit moet? Bekijk dan nu onze nieuwe video

Liftoff Marketing biedt compleet verzorgde online marketing opleidingen aan. Bekijk de mogelijkheden voor onze Digital Data Analytics Bootcamp als (young) professional, ZZP’er, of wanneer je momenteel een WW-uitkering ontvangt. Dankzij onze ervaring in het bij- en omscholen, hebben wij de tools om jou na 7 weken tot een échte data driven Online Marketeer op te leiden.