Google heeft onlangs Google Analytics 4 geïntroduceerd. Google Analytics 4 is de opvolger van de huidige en populaire Universal Google Analytics. In deze blog bespreken we de voordelen en nadelen van Google Analytics 4. Ben je benieuwd hoe je de nieuwe Google Analytics 4 installeert op een WordPress-website? Bekijk dan onze instructievideo onderaan de blog.
Google Analytics 4 werkt voorlopig nog naast Universal Google Analytics. Dit betekent dat je een property kunt aanmaken naast je oude Universal Google Analytics property. Beide properties verzamelen los van elkaar data. Dit komt omdat Google Analytics 4 een nieuw datamodel gebruikt, die het mogelijk maakt om naast je website ook je mobiele app te tracken.
Vanwege het nieuwe datamodel begin je met Google Analytics 4 met een schone lei; je kunt geen historische data uit Universal Google Analytics meenemen. Daarom is het van belang dat je vroeg begint met het implementeren van Google Analytics 4 op je website, zodat je alvast genoeg historische data hebt om mee te werken.
Google Analytics 4 kent meerdere voordelen vergeleken met Universal Google Analytics. Een voorbeeld daarvan is dat bepaalde events al in Google Analytics 4 zijn ingebouwd, waardoor je events zoals scrolldiepte, downloads en video-engagament nu ingesteld kunnen worden zonder dat Tag Manager er aan te pas komt.
Bovendien is de lay-out flink op de schop gegaan. Dit kan wennen zijn voor de mensen die Universal Analytics gewend zijn, echter zijn de nieuwe rapporten ontworpen met het idee dat de gebruiker gemakkelijker antwoorden naar boven kan halen.
Ook past Google Machine Learning toe. Dit betekent dat Google de data steeds ‘slimmer’ maakt. Hierdoor kunnen bepaalde gedragspatronen worden ontdekt door Google, waardoor je tot nieuwe inzichten kunt komen over het gedrag van je bezoekers. Je hoeft dus niet technisch onderlegd te zijn om meer uit je data te halen.
Ben je benieuwd hoe je de nieuwe Google Analytics 4 implementeert op een WordPress-website? Bekijk dan nu onze nieuwe video.
Liftoff Marketing biedt compleet verzorgde online marketing opleidingen aan. Bekijk de mogelijkheden voor onze Digital Data Analytics Bootcamp als (young) professional, ZZP’er, of wanneer je momenteel een WW-uitkering ontvangt. Dankzij onze ervaring in het bij- en omscholen, hebben wij de tools om jou na 7 weken tot een échte data driven Online Marketeer op te leiden.