Tag manager voor beginners
Binnen online marketing is het meten van online marketingkanalen erg belangrijk voor het bepalen van je succes, want meten is weten. Google biedt met Tag Manager een gratis oplossing die het mogelijk maakt om alle acties die op jouw website plaatsvinden door te meten. Hiermee kun je waardevolle informatie over jouw bezoekers verzamelen.
Tag manager maakt onderscheid tussen tags, triggers en variabelen. In deze blog leggen wij je uit wat deze termen betekenen en wat je ermee kunt doen.
Tags
Een tag is een code waarmee je Tag Manager vertelt wat je wilt gaan meten. Voorbeelden hiervan zijn scrolldiepte, pageviews of een event. Met een tag stuur je informatie van jouw website naar derden. Zo stuur je bijvoorbeeld informatie naar Google Analytics en laat je Google Analytics weten dat er een bepaalde actie heeft plaatsgevonden op jouw website.
Triggers
Aan de hand van triggers laat je Tag Manager weten wanneer een bepaalde actie gemeten moet worden. Je stelt hiermee dus een voorwaarde. Een voorbeeld hiervan is het klikken op een Call to Action knop. Wanneer de bezoeker klikt, vertel je dat Tag Manager deze informatie moet doorsturen naar bijvoorbeeld Google Analytics.
Een ander voorbeeld van een trigger is scrolldiepte. Met Tag Manager kun je meten hoe ver een bezoeker scrollt over een pagina. Scroll-diepte is onderverdeeld in 10%, 25%, 50%, 75% en 90%. Deze informatie kan bijvoorbeeld bijdragen aan het herindelen van jouw pagina omdat bezoekers misschien wel belangrijke informatie missen.
Variabelen
Variabelen zijn het derde en laatste onderdeel van de Tag Manager puzzel. Een variabele is een stukje informatie wat Tag Manager uiteindelijk nodig heeft om daadwerkelijk informatie te verzamelen. Een voorbeeld van een variabele is de url van de bedankpagina, of het stukje code van de call to action button.
Nu je meer weet over tags, triggers en variabelen kun je beginnen met het opzetten van je eerste tags. Ben je benieuwd hoe je Tag Manager installeert op een WordPress website? Kijk dan onze tutorial video!
Wil je gelijk aan de slag met het opzetten van je eerste tags? Bekijk dan deze 99 user cases met uitleg over hoe je het kunt toepassen op jouw website.
Liftoff Marketing biedt compleet verzorgde online marketing opleidingen aan. Bekijk de mogelijkheden voor onze Digital Data Analytics Bootcamp als (young) professional, ZZP’er, of wanneer je momenteel een WW-uitkering ontvangt. Dankzij onze ervaring in het bij- en omscholen, hebben wij de tools om jou na 7 weken tot een échte data driven Online Marketeer op te leiden.