Hoe heeft ondernemer Edo de bootcamp ervaren?

Rota Amsterdam Logo

Interview Edo Santek


Edo Santek, 35, is een Amsterdamse ondernemer. Zijn bedrijf, Rota Amsterdam Turismo
, organiseert luxueuze privé tours voor Braziliaanse toeristen in Amsterdam. Afgelopen jaar heeft Edo besloten om de Online Marketing Bootcamp van Liftoff Marketing te volgen. Wij spraken met Edo over zijn ervaring van de bootcamp en wat hij heeft geleerd.

 

Rota Amsterdam Turismo

Rota Amsterdam Turismo is eind 2017 opgestart. Tijdens de opstartfase hadden ze een eigen website gemaakt. Maar de kennis van online marketing ontbrak, waardoor er geen duidelijke structuur of visie achter zat. Om dit op te lossen hebben ze toentertijd een online marketeer in armen genomen om hen hierbij te helpen. Door hier mee bezig te zijn kwam Edo erachter dat hij zelf graag meer wilde weten over online marketing. In zijn opleiding Bedrijfskunde aan de Uva deed hij al veel in de richting marketing maar de praktische kennis op het gebied van online marketing ontbrak. De Corona-pandemie is een van de drijfveren geweest voor Edo om zichzelf daadwerkelijk verder te ontwikkelen op het gebied van online marketing, omdat er plotseling tijd voor vrij kwam. 

De reden dat Edo voor Liftoff Marketing heeft gekozen, is omdat hij het vooraf zeer overzichtelijk vond wat er qua lesstof wordt aangeboden en omdat dit op een praktische manier wordt aangeleerd. Je leert de theorie direct toepassen wat, zeker voor een ondernemer, zeer prettig is. Hij heeft ook dan ook meteen bepaalde aspecten doorgevoerd op zijn eigen website – met goed resultaat tot gevolg. 

 

Verbeterde positie in Google 

Een van de punten die Edo al heeft kunnen toepassen is Search Engine Optimization. Door een uitgebreid zoekwoordenonderzoek te maken, kritisch te kijken naar de website pagina’s en door middel van internal linking en prioriteiten aan pagina’s geven is hij van de 4e positie op Google naar de eerste positie gestegen voor de voor het bedrijf meest relevante zoekwoorden. Omdat dit zo succesvol is geweest gaat hij dit proces nu ook doorvoeren op de Engelstalige variant van de website routeamsterdamtours.com. Op deze manier wordt de online basis steeds sterker en zijn ze nu goed vindbaar voor hun doelgroep. 

Wat de doelgroep van Rota Amsterdam Turismo typeert is dat ze opereren vanuit een nichemarkt. Ze bieden luxueuze privé tours aan voor Braziliaanse toeristen. Hierdoor moet je ook slim zijn in je online zichtbaarheid. Wat Edo bijvoorbeeld merkt, is dat het produceren van content voor sociale media kanalen niet direct resultaten oplevert qua verkoop, omdat mensen die het bedrijf indirect vinden de relatief dure dienst niet kunnen/willen betalen . Wat beter werkt, is zorgen dat je in Google zichtbaar bent wanneer iemand termen zoal ‘prive tour Amsterdam’ intypt. Mensen die daadwerkelijk naar deze dienst zoeken, weten ongeveer wat het kost, en zijn bereid om dat te betalen.

 

Rota Amsterdam
Rota Amsterdam Turismo

Return on investment

Naast online marketing heeft Edo op verschillende manieren geprobeerd om hun bedrijf offline kenbaar te maken bij het grote publiek. Zo is hij bijvoorbeeld naar Brazilië gegaan om daar hotels te bezoeken en te praten met de eigenaren. Wat Edo opvalt is dat, zeker tegenwoordig, de online vindbaarheid van je bedrijf ontzettend belangrijk is geworden. Zelf geeft hij aan dat de Return On Investment nu vele malen beter is, nu ze online beter zichtbaar zijn. Daarnaast scheelt het veel tijd en moeite als je niet steeds naar Brazilië hoeft te vliegen om nieuwe hotels te benaderen. 

Online Marketing Freelancer

Edo is door de opgedane kennis en de met het eigen bedrijf behaalde resultaten zo enthousiast geworden over het vakgebied dat hij naast zijn bedrijf inmiddels werkzaam is als Online Marketing Freelancer. Hij is begonnen met wat projecten voor familie en vrienden. Zijn eerste project was het bouwen van een website en het opzetten van een Google Ads campagne voor zijn moeder die kunstenares is : kunstvanmaja.nl. Hierdoor heeft zij nu veel meer zichtbaarheid voor haar kunst en is die makkelijker te verkopen. Daarna is hij voor wat ondernemende vrienden verschillende online marketing projecten gaan doen en inmiddels doet hij ook al projecten voor bedrijven buiten die kring. Door zijn opgedane online marketing kennis is hij nu goed in staat om bedrijven te helpen met het ontwikkelen van hun online marketingactiviteiten. Daarnaast geeft Edo aan dat hij het prettig vindt dat hij op verschillende manieren zijn nieuwe kennis kan toepassen. Hij leert nu ook direct om met verschillende doelgroepen te werken en daar passende oplossingen voor te vinden. Dit is ontzettend leerzaam én leuk om te doen.
  

Social Media

Rota Amsterdam Turismo is momenteel al actief op Social Media. Voor de toekomst zijn ze van plan om hier nog actiever in te worden. Voor nu ligt de focus nog op het goed vindbaar zijn op Google en de juiste doelgroep op het juiste moment aanspreken. 

Google Ads

Door de Corona-pandemie is het momenteel niet mogelijk om te reizen. Hierdoor zijn de daadwerkelijke tours tijdelijk ook niet mogelijk. Doordat er geen resultaten behaald kunnen worden met adverteren heeft Edo besloten om dit kanaal nu nog niet in te zetten. Zodra er weer meer mogelijkheden komen om te reizen gaan ze hier direct op inspelen om ervoor te zorgen dat ze nog beter zichtbaar zullen zijn. 

Toekomst

Het voordeel van deze periode is dat Edo momenteel de mogelijkheid heeft om in alle rust de website van Rota Amsterdam Turismo tot in de puntjes te optimaliseren. Vooral op SEO-gebied heeft hij hierin al grote stappen gemaakt. Zijn visie voor de betaalde advertentiecampagnes en sociale media is hij alvast aan het uitwerken zodat, wanneer het weer mogelijk is te reizen, hij dit direct kan lanceren. 

Al met al is Edo zeer positief over zijn opleidingstraject bij Liftoff Marketing. Hij heeft de verschillende marketing skills op praktische wijze geleerd zodat hij deze direct kan toepassen en zelf direct resultaat heeft kunnen behalen. Zijn langetermijnplan is hij ook al zorgvuldig aan het creëren zodat het klaar ligt om te starten wanneer er meer vrijheden ontstaan. Met een goed doordacht marketingplan en een goede website is Rota Amsterdam Turismo klaar voor de toekomst. 

Liftoff Marketing biedt compleet verzorgde online marketing opleidingen aan. Bekijk de mogelijkheden voor onze Digital Data Analytics Bootcamp als (young) professionalZZP’er, of wanneer je momenteel een WW-uitkering ontvangtDankzij onze ervaring in het bij- en omscholen, hebben wij de tools om jou na 7 weken tot een échte data driven Online Marketeer op te leiden.