Is online marketing iets voor mij?
Wist je dat er veel vraag is naar online marketeers, maar dat er relatief weinig aanbod is?
Dit is natuurlijk best wel gek, want juist in deze tijd doen wij veel zaken online. De verschuiving van offline naar online is al jaren bezig en zal nog steeds verder toenemen. Het is daarom van belang dat er genoeg personeel is om dit allemaal draaiende te houden.
Online marketing is een kansberoep. Dit houdt in dat dit een beroep is waarvan de vacatures moeilijk in te vullen zijn. Wanneer je voor dit beroep kiest dan weet je dus al dat je toekomstperspectief er goed uit ziet. Wanneer je voor het beroep online marketeer kiest, dan kies je gelijk voor zekerheid.
Wat doet een online marketeer?
Het is natuurlijk wel belangrijk dat het beroep online marketing bij je past. Wil je een goede online marketeer worden dan moet je ook echt gemotiveerd zijn. Online marketing is geen hogere wiskunde, maar je moet er wel veel tijd investeren om alles onder de knie te krijgen. Wil je weten of het beroep online marketing bij jou past? Hieronder staan vijf punten beschreven waarmee je kunt toetsen of online marketing iets voor jou is.
1) Je bent niet bang om jezelf te blijven ontwikkelen
Als online marketeer ben je nooit echt uitgeleerd. Er komen altijd wel nieuwe tools op de markt en natuurlijk verandert de techniek met de tijd. Je moet het dus leuk vinden om jezelf continue te blijven ontwikkelen. Nieuwe dingen leren vind jij niet erg en je bent van nature nieuwsgierig. Je durft uit jouw comfortzone te stappen en nieuwe vaardigheden te ontwikkelen
2) Je hebt een creatieve geest
Online marketing hoeft niet alleen maar saaie kost te betekenen. Als je aan online marketing denkt dan denk je misschien aan allerlei ingewikkelde data en techniek. Je kunt er natuurlijk als online marketeer voor kiezen om je alleen bezig te houden met data, maar voor de creatievelingen onder ons zijn er ook genoeg creatieve werkzaamheden. Je kunt bijvoorbeeld aan de slag als contentmarketeer waarvoor design- en schrijf skills zeker goed van pas komen. Ook als je veel gaat werken met social media is het belangrijk dat je op een leuke manier je doelgroep aanspreekt. Het hebben van veel goede ideeën is dan heel waardevol.
3) Je bent analytisch ingesteld
Data is heel waardevol voor een online marketeer. Zonder data kun je moeilijk de juiste beslissingen nemen. Het is bijvoorbeeld essentieel dat je als online marketeer je doelgroep door en door kent. Met de tool Google Analytics kun je bijvoorbeeld zien welke personen tot je doelgroep behoren. Data zoals geslacht, leeftijd en locatie geven je al ruime inzicht in je doelgroep. Als online marketeer moet je tussen verschillende data verbanden kunnen leggen. Daarnaast moet je hoofd- en bijzaken van elkaar kunnen scheiden en logische conclusies kunnen trekken.
4) Je hebt ook een beetje verstand van de techniek
Door het woord ‘online’ in online marketing wordt al verklapt dat alles digitaal gebeurt. Als online marketeer moet je dus technisch zijn ingesteld en goed overweg kunnen met computers. Het is daarnaast handig als je werken met verschillende programma’s snel oppikt. Echter is het niet zo dat je de moeilijkste technische snufjes moet snappen. Er zijn meestal genoeg tools beschikbaar die het een stuk makkelijker voor je maken.
5) Je vindt het leuk om dingen te optimaliseren
Wanneer je bezig bent met online marketing, dan ben je ook eigenlijk bezig om continue dingen te optimaliseren. Als online marketeer ben je bijvoorbeeld bezig met het testen van verschillende marketingcampagnes. Uit de data kan je uiteindelijk opmaken welke campagne het beste heeft gepresteerd. Deze bevinden neem je natuurlijk weer mee in je volgende campagnes. Ook wanneer de campagnes lopen is het verstandig om deze goed in de gaten te houden. Tussentijds kun je deze namelijk ook optimaliseren door aan bepaalde knoppen te draaien.
Kun je jezelf herkennen in één van de vijf punten of alle vijf de punten? Dan is online marketing iets voor jou! Of je nu een carrièreswitch wilt maken of pas net aan het begin van je carrière staat: iedereen kan online marketing leren! Wanneer je iets nieuws leert is het natuurlijk fijn om begeleiding te krijgen van ervaren professionals. Bij Liftoff Marketing krijg je deze begeleiding en wordt je in zeven weken tijd opgeleid tot online marketeer.
Liftoff Marketing biedt compleet verzorgde online marketing opleidingen aan. Bekijk de mogelijkheden voor onze Digital Data Analytics Bootcamp als (young) professional, ZZP’er, of wanneer je momenteel een WW-uitkering ontvangt. Dankzij onze ervaring in het bij- en omscholen, hebben wij de tools om jou na 7 weken tot een échte data driven Online Marketeer op te leiden.