Stel je hebt een fantastisch idee, een gat in de markt. Je meldt je aan bij de Kamer van Koophandel en gaat aan de slag om alles te realiseren. Het product of dienst is klaar, alles werkt naar behoren en het kan in productie worden genomen. Super! Maar hoe ga je nu verder?
Naast het product (of dienst) moet je ook ineens gaan denken aan een merknaam, een logo, een verpakking et cetera. Waar ga je je producten verkopen? Ga je een eigen webshop beginnen of houd je het bij fysieke winkels? Hoe ga je ervoor zorgen dat mensen jouw product of dienst leren kennen en willen uitproberen? En nog het meest belangrijke – blijven gebruiken en aanraden. Dit doen we met branding.
Branding
Branding is het bouwen en onderhouden van merken. Door een relevante merkidentiteit, onderscheidende visuele identiteit en geloofwaardige merkuitingen.
Merkidentiteit
Een merkidentiteit is het alles omvattende onderdeel van het merk. Denk aan de uitstraling, de communicatie-uitingen maar ook de gehele persoonlijkheid van het merk. De beste manier om dit te omschrijven is om het merk als een persoon te zien in plaats van alleen een merk. Net zoals een persoon heeft een merk een eigen uitstraling, visie en doelen. Dit moet je laten terugkomen in de impressie die het merk moet achterlaten bij mensen. Stel je hebt een duurzame zeep ontwikkeld, dan wil je dat wanneer iemand dit zeepje ziet liggen in de schappen direct kan zien dat het om een duurzaam product gaat. Hoe? Dat doe je voornamelijk met de visuele identiteit.
Visuele identiteit
Hier draait het om alles wat de potentiële koper kan zien waaruit zij kunnen opmaken wat voor product/merk het is en waar deze voor staat. Hoe duidelijker dit naar voren komt, hoe beter. Welke kleuren gebruik je, ga je voor felle opvallende kleuren of juist ingetogen aardse tinten? Welke vormen gebruik je, kies je strak en modern of juist sierlijk en romantisch? Al deze keuzes maken wat een persoon van jouw merk gaat vinden. Alles wat je met je zintuigen kan waarnemen valt onder visuele identiteit. Het is dus belangrijk dat hier goed over wordt nagedacht!
Merkuitingen
Je wilt als merk liever niet A zeggen en B doen. Je uitingen moeten dus overeenkomen met wat je zegt. De merkuitingen zijn alles wat te maken heeft met jouw merk. Zowel je product en/ of dienst, interne en externe communicatie en de huisstijl. Het is het totaalpakket van alles hoe jouw merk zich uit. Hoe beter alles aansluit, over overtuigender je als merk overkomt.
Social Media-uitingen
Tegenwoordig is de plek om je merk te laten groeien online te vinden. Denk aan in eerste instantie de website/ webshop. Maar net zo belangrijk zijn Instagram, TikTok, Facebook, Snapchat, YouTube, LinkedIn en meer. Zonder gebruik te maken van Social Media wordt het knap lastig om bekendheid te genereren. Ga dus goed na wie jouw doelgroep is en welke kanalen zij gebruiken. Zorg dat je een strategie hebt bedacht voor deze kanalen en wees aanwezig!
Adverteren
Naast organisch aanwezig zijn op de Social Media-kanalen kun je ook kijken naar de advertentiemogelijkheden. Zo kun je kiezen voor adverteren via Google Ads (SEA), via Facebook (Facebook & Instagram) of bijvoorbeeld via LinkedIn. Belangrijk is dat jouw doelgroep zich dan ook op deze kanalen bevindt. Door te adverteren kun je heel doelgericht nieuwe potentiële klanten bereiken. Hoe doe je op een handige manier? Lees onze blog over contentplanninng.
Liftoff Marketing biedt compleet verzorgde online marketing opleidingen aan. Bekijk de mogelijkheden voor onze Digital Data Analytics Bootcamp als (young) professional, ZZP’er, of wanneer je momenteel een WW-uitkering ontvangt. Dankzij onze ervaring in het bij- en omscholen, hebben wij de tools om jou na 7 weken tot een échte data driven Online Marketeer op te leiden.