Content planning voor beginners

hoe doe je aan content planning

Content is tegenwoordig helemaal hip. Bedrijven zetten veel mankracht in om hun content op peil te houden en nemen hier specifiek online marketeers voor in dienst. Het is tegenwoordig de manier om met je doelgroep te verbinden. De afgelopen jaren is er een enorme groei geweest in hoeveel content er wordt geplaatst, maar ook de kwaliteit ervan. Vooral jongeren zijn tegenwoordig aan een hoog niveau content gewend geraakt. Denk aan wat er allemaal te vinden is op Youtube, Instagram en Facebook. Deze doelgroep zal dan ook direct merken wanneer iets niet aan hun verwachtingen voldoet. Ook kan de aandacht van je doelgroep afdwalen zodra je niet consistent genoeg bent. Content planning en het beheren van een contentkalender maken het content creatie proces overzichtelijker en zorgen ervoor dat je een strategie kunt ontwikkelen op lange termijn. 

Voor creatievelingen is content creatie een moment waarbij ze hun creativiteit kunnen laten stromen. Maar voordat je begint aan de creatie, komt er planning aan bod. Wat ga je creëren, wanneer, waarop en waarom? De strategie achter je content is net zo belangrijk als het eindresultaat ervan. Zo kun je een aparte strategie hebben voor verschillende social media kanalen, blogs en advertenties. Ook leggen we je in deze blog uit hoe je een contentkalender in kunt zetten. 

De naam zegt het al, met een contentkalender zet je een kalender op met alle content die je van plan bent om in ieder geval de komende drie maanden te plaatsen. Online kun je tegenwoordig verschillende formats hiervoor vinden. We zouden je dan ook vooral adviseren om een kijkje te nemen ter inspiratie en zo je eigen kalender in te delen. 

Voor het invullen van de kalender kun je het beste beginnen met een brainstorm sessie. Wat voor content wil je plaatsen en op welke platforms? Het is belangrijk om consistentie te behouden in je posts. Consistentie in de vorm van onderwerpen, maar ook in de tijden en dagen waarop je post. Met onderwerpen bedoelen we dat er categorieën worden opgesteld waaronder je weer verschillende posts voor kunt creëren. Stel je hebt een kleding webshop, dan zou je bijvoorbeeld elke maandag kunnen posten over welke kledingstukken nieuw binnen zijn en elke dinsdag over hoe je de kleding het beste kunt matchen. Zo heb je voor beide dagen een onderwerp vastgesteld waarvoor je de komende maanden content voor kunt creëren. 

Zodra je een aantal onderwerpen hebt vastgesteld kun je gaan kijken naar welke media je wil inzetten. Content kan in verschillende media vormen gedeeld worden: blogs, video’s, foto’s, podcasts, gifs etc. Wat is relevant voor jouw doelgroep en via welke kanalen ga je dit inzetten? Het inzetten van een podcast zal bijvoorbeeld weinig zin hebben voor een webshop, omdat je doelgroep simpelweg niet kan zien wat voor producten er worden aangeboden. 

Ook is het handig om een tool te gebruiken om je content te managen. Bij Leaped en Liftoff Marketing gebruiken we Hootsuite. Met deze tool kun je goed vooruit werken doordat je de posts alvast kunt uploaden en inplannen voor bepaalde dagen en tijden. Ook heb je alle kanalen en geplande posts in één overzicht staan. Afhankelijk van hoeveel kanalen je wil beheren en de inbegrepen features, betaal je een bepaalde maandelijkse fee aan Hootsuite. 

Je contentstrategie kun je dus eigenlijk onderverdelen onder vier vragen: wat, waar, wanneer en hoe? Zodra je weet wat voor content je gaat plaatsen en op welke platform, kun je nagaan wanneer je dit gaat doen en welke tool je ervoor gaat gebruiken. Een contentkalender is de ideale manier om dit in bij te houden. Na het uitrollen van je content strategie kun je aan de slag met het “echte werk”: de content creatie…

Wil jij je ontwikkelen tot content marketeer? Laat dan je gegevens achter via het onderstaande  contactformulier en we nemen zo spoedig mogelijk contact met je op!

Liftoff Marketing biedt compleet verzorgde online marketing opleidingen aan. Bekijk de mogelijkheden voor onze Digital Data Analytics Bootcamp als (young) professional, ZZP’er, of wanneer je momenteel een WW-uitkering ontvangt. Dankzij onze ervaring in het bij- en omscholen, hebben wij de tools om jou na 7 weken tot een échte data driven Online Marketeer op te leiden.