De ontwikkeling van de online marketing bootcamp

Ben jij benieuwd hoe Liftoff Marketing en de online marketing bootcamp zijn ontstaan? In deze blog wordt vanuit persoonlijke ervaring verteld over de ontwikkeling van dit label. 

Mocht je het prettig vinden om wat over mij te weten, allereerst wat over mijzelf. Ik ben Dennis van Ee, ik ben 25 jaar en ik woon in de regio Amersfoort. Sinds mei dit jaar werk ik bij Liftoff Marketing. Voor mij is er in korte tijd erg veel veranderd nadat ik in 2019 als een ongemotiveerd knulletje mijn HBO Sportmanagement opleiding afgerond heb. Tijdens deze 6 lange jaren heb ik nooit echte ambities gehad, weinig gewerkt aan mijn zelfontwikkeling en haalde ik geen plezier uit leren en\of werken. 

Dit was tot het moment dat ik in aanraking kwam met online marketing en ondernemen. Op dit moment is het balletje gaan rollen en werd ik gretig en gemotiveerd. Na een lange zoektocht en redelijk wat afwijzingen kwam ik uit bij Leaped. Tot tegenstelling van andere bedrijven nam Leaped mij niet alleen aan op basis van mijn achtergrond, maar ook vooral door mijn motivatie en persoonlijkheid. Een aantal maanden verder werk ik nog steeds bij Leaped en zijn zowel ik als Leaped erg blij met elkaar.

Het ontstaan van Liftoff Marketing

Voor de lezers die dit niet weten, Liftoff Marketing is ontstaan uit het moederbedrijf Leaped. Wie is Leaped? Leaped is een opleider en detacheerder in het online marketing werkveld. Het heeft als core business model het opleiden van young professionals via een traineeship. De trainees worden vervolgens gedetacheerd voor verschillende soorten opdrachten bij klanten en partners van Leaped. Begin dit jaar stond er één van de meerdere traineeship rondes van dit jaar gepland. Hier werden 15 gemotiveerde young professionals binnen 4 maanden, in combinatie met een stage, opgeleid tot junior online marketeers(waarvan ik er één was). 

Gedurende de opleiding krijgt het team van Leaped een steeds beter beeld in de eigenschappen en kwaliteiten van de trainees. Aansluitend hierop wordt er voor elke student een uitdagend en passend project gezocht bij een grote variëteit aan bedrijven. De trainees staan in deze fase nog gewoon onder contract bij Leaped, maar werken bij dit externe bedrijf waar zij ervaring op doen om zich te ontwikkelen als online marketeers. 

Dit normale proces was ook voor de groep van januari 2020 de bedoeling.. Tijdens de opleiding in maart sloeg het Corona-virus in, stond de hele wereld even op zijn kop en gebeurde er te veel om op te noemen (vrees niet, dit wordt geen somber Corona verhaal). Wat betekende het Corona-virus voor Leaped? Ten eerste, zoals voor veel bedrijven betekende het een directe daling in omzet. Deals die al zo goed als rond waren, werden uitgesteld door de toenemende onzekerheid. 

Ten tweede had het effect op mijn lichting van trainees. Op het moment dat het virus in sloeg, bevond mijn traineeship zich in de laatste fase van de opleiding en van de stages. Een aantal van de trainees konden gelukkig blijven bij hun stagebedrijven, andere trainees vonden een baan, maar voor een aantal trainees lukte dit niet, inclusief mijzelf. 

Totdat er een uitdagende externe werkplek voor ons werd gevonden, waren wij een projectteam dat in dienst van Leaped werkte. Vanaf eind mei begonnen we met het bouwen van Liftoff Marketing. Aan ons team van junior online marketeers werd gevraagd om met een marketing plan te komen voor een online marketing bootcamp, een korte maar intensieve opleiding. Dit was toen nog al wat, we zagen in deze moeilijke tijd bedrijven bijna omvallen en ongekend veel mensen hun baan verliezen. 

Hoe krom het ook klinkt, gelukkig ontstonden er ook kansen voor ons en voor werkend Nederland. Door het aantal toenemende werklozen en gebrek aan perspectief bij young professionals, groeide de interesse van (young) professionals in omscholing. Zie daar het begin van een nieuw label, Liftoff Marketing. Ontstaan uit de visie om mensen te helpen om hun carrière opnieuw vorm te geven – of een vliegende carrièrestart te maken. Klinkt dit als weer zo’n standaard visie die elk bedrijf heeft? Bekijk dit heerlijke voorbeeld maar! > https://bit.ly/2TPGN6u

Hoe zijn de bootcamps verlopen? 

Het ontwikkelen en uitzetten van een opleiding is geen nieuw begrip voor het team van Liftoff en Leaped. Toch was dit best wel spannend. Niemand wist namelijk hoe de markt zich ging ontwikkelen of wat er te gebeuren stond. Zou de overheid budget beschikbaar stellen voor omscholing? Blijft online marketing een ‘kansberoep’? Met volledige overtuiging en enthousiasme zijn we in juli zijn we van start gegaan met de eerste bootcamp. 

Op dit moment geven we les aan 16 studenten en ondertussen hebben we 41 mensen opgeleid met alleen deze bootcamp! Iets belangrijks wat we geleerd hebben is dat het voor een groep mensen met verschillende niveaus en de mate van ervaring in (online) marketing het lastig is om zomaar een opleiding te maken die voor alle studenten optimaal is. In de perfecte wereld hebben we een bootcamp voor alle leeftijden, alle niveaus en verschillende achtergronden. Dit hebben we opgelost door de creatie van verschillende tracks M, L en XL. Deze tracks verwijzen naar de moeilijkheidsgraad van de opleiding. 

Wat maakt ons anders?

Zomaar weer een opleider.. Zeker niet! Een cruciale factor wat ons team en de bootcamp anders maakt is een flinke dosis persoonlijke aandacht. We willen bereiken dat onze studenten zich gedurende de bootcamp echt een onderdeel van de organisatie zijn en voelen. Het is een omgeving waar studenten om hulp kunnen vragen, docenten bereid zijn om een stapje extra te zetten en altijd persoonlijke hulp bieden. 

Er is constante communicatie en de lijntjes binnen de organisatie zijn kort, evenals tussen de studenten onderling. Dit leidt tot een open en eerlijke sfeer. Iets anders wat de opleiding onderscheidt van andere – vooral grote opleiders – is de pragmatische insteek en de actualiteit van de lessen. In plaats van het alleen maar zenden van informatie, geven wij studenten toegang tot de online marketing tools van een bestaand bedrijf. Door aan deze case met real-life data te werken, krijg je een goed beeld van het werk van een online marketeer. Wij zorgen dat de lessen en theorie die we aanbieden per bootcamp mee ontwikkelt met de trends en bewegingen in de markt. Alleen op deze manier krijg je de meest relevante kennis. 

Voor wie is de bootcamp nou echt bedoeld?

Om de vraag gelijk maar te beantwoorden; voor ieder met interesse in online marketing of voor wie de opleiding een waardevolle toevoeging voor zijn of haar skillset is. Wij vinden het belangrijk dat onze opleiding wordt gevolgd met veel enthousiasme en motivatie omdat wij vanuit onze ervaring weten dat dit de beste manier is om je te ontwikkelen. Daarom bespreken wij met ieder die interesse toont in de bootcamp of het persoonlijk aansluit bij zijn of haar niveau en/of toekomstvisie. 

Het is namelijk niet het geval dat je na het volgen van de bootcamp binnen 6 weken een volwaardig online marketeer bent. Deze valse beloftes doen wij niet. Online marketing is een vak, al zeg ik het zelf, wat je pas echt leert door veel oefening en herhaling. Ook zo nu en dan een fout maken draagt veel bij. De bootcamp is een mooie eerste stap in de richting van een carrière binnen digital marketing, of om je profiel te versterken voor toekomstige werkgevers. 

Waar willen we naartoe groeien? 

Net als elk ander gezonde organisatie durven wij te dromen. En als ik hardop mag dromen dan zie ik Liftoff groeien naar een opleidingsinstituut wat het opleiden net even wat anders aanpakt dan andere opleiders. Persoonlijk, actueel, praktisch ingericht en met een gevoel van wederkerigheid. Een organisatie waarin we elke maand meerdere opleidingen doen, voor verschillende niveaus en voor leeftijdsgroepen. 

Ook hebben we de ambitie om veel te werken met (young) professionals. Iedereen weet dat het lastig is om een baan te vinden, aangezien er vaak gevraagd wordt om minimaal 2 jaar werkervaring. Wij voelen een maatschappelijke verantwoordelijkheid om vanuit het bedrijfsleven (young) professionals een kans te bieden om ervaring op te doen binnen het hard groeiende digitale marketing werkveld. Met deze gedachten hebben wij als doel om een koppeling te creëren met de praktijk. Dit willen we doen door een samenwerking aan te gaan met bedrijven die op zoek zijn naar online marketing stagiaires. Op deze manier kunnen de talenten die wij opleiden gelijk de gewilde werkervaring op doen en hebben bedrijven de beschikking over zeer gemotiveerde én goed opgeleide stagiairs of junior online marketeers.  

Wil je meer weten? Kom in contact door me een berichtje te sturen op LinkedIn: www.linkedin.com/dennis-vanee/ Of door het invullen van het contactformulier onderaan op deze pagina.

 

Liftoff Marketing biedt compleet verzorgde online marketing opleidingen aan. Bekijk de mogelijkheden voor onze Digital Data Analytics Bootcamp als (young) professional, ZZP’er, of wanneer je momenteel een WW-uitkering ontvangt. Dankzij onze ervaring in het bij- en omscholen, hebben wij de tools om jou na 7 weken tot een échte data driven Online Marketeer op te leiden.