Het verschil tussen SEO en SEA

Het verschil tussen SEO en SEA

 

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization en houdt in dat je je website makkelijk vindbaar maakt voor degene die op zoek zijn naar relevante informatie op zoekmachines als Google en Bing. Dit doe je door je website te optimaliseren op basis van interne en externe (meestal technische) aspecten onderverdeeld in drie componenten: techniek, inhoud en autoriteit. Belanden op de eerste pagina van zoekmachines, oftewel je organische resultaten verbeteren, is voor veel ondernemers en bedrijven een grote doel. SEO specialisten worden dan ook vaak gezocht in de markt, omdat het op lange termijn veel kan opleveren.

 

Wat is SEA?

SEA staat weer voor Search Engine Advertising. En de naam zegt het al; dit is de betaalde vorm van zoekmachine optimalisatie. Bij SEA wordt de advertentieruimte boven en onder de organische zoekresultaten gekocht op een “veiling” voor zoektermen. Je bepaalt hierbij zelf op welke zoekwoorden je advertentie wordt weergeven. Elke keer dat iemand op jouw advertentie klikt, kost dit een bepaald bedrag. De kosten per klik (CPC) zijn afhankelijk van de kwaliteit van het zoekwoord, de concurrentie in de zoekopdracht maar ook de relevantie van de advertentie. Het uiteindelijke doel van SEO en SEA is het aantrekken van waardevolle leads die tot een conversie zullen leiden.

 

Voor en Nadelen

 SEA

  • SEA kan veel geld kosten
  • SEA is een korte termijnstrategie; als je stopt met adverteren verdwijnt je zichtbaarheid ook direct
  • Gericht targetten op je doelgroep is mogelijk door middel van specifieke zoektermen
  • Vergroot snel zichtbaarheid

SEO

  • Vereist veel werk, kennis en geduld totdat de resultaten te zien zijn
  • Geen garantie dat je de top gaat halen
  • Geen extra kosten
  • Ook bij SEO kun je gericht targetten
  • Duurzame investering

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *