De opkomst van influencer marketing

Wat is influencer marketing

De term “Influencer Marketing”  bestaat nog geen 10 jaar. Eigenlijk is Influencer Marketing pas na 2012 vorm gaan nemen en het bewees zichzelf in een zeer korte periode als succesvolle marketingtactiek. Influencer Marketing houdt in dat je als bedrijf zijnde een samenwerking aangaat met een invloedrijk persoon. Voorheen waren het meestal beroemdheden zoals acteurs en zangers die hiervoor gebruikt werden. Één van de meest succesvolle voorbeelden van Influencer Marketing is de samenwerking tussen Nike en Michael Jordan. Michael Jordan zorgde voor een enorme groei en populariteit van Nike, waardoor een nieuwe “advertisement”-wereld openging voor bedrijven. Deze campagnes werden destijds over het algemeen via de tv, radio en billboards gepromoot. Anno 2021 (een paar jaar eerder?) is dit geswitched naar Social Media en Online Influencers.

Tegenwoordig besteed het overgrote deel van de jongeren hun tijd online. Van de Nederlandse 12 tot 18 jarigen geeft 94,6% aan het internet te gebruiken voor Social Media. Bij jongvolwassenen tussen de 18 en 21 jaar is dit maar liefst 98,8%*. Jongeren tussen de 15 en 19 jaar besteden meer dan 140 minuten per dag op Social Media en bij de 20 t/m 39 jarigen ligt het gemiddelde aantal uren op Social Media op 114 minuten per dag. Vooral Youtube wordt ieder jaar populairder. Binnen een jaar tijd (2019 tot 2020) is het aantal gebruikers met 5% gestegen naar 9.1 miljoen.*.

Veel van deze jongeren houden zich hierdoor ook bezig met het volgen van “populaire” personen op Social Media. Deze personen worden ook wel “influencers” genoemd, omdat ze een enorme invloed kunnen hebben op het gedrag/koopgedrag van jongeren. Omdat influencers zich dagelijks bezighouden met het creëren van content en zo elke dag in contact komen met hun volgers, ontstaat er uiteindelijk een sterke band met de volgers, waardoor er ook makkelijker invloed uitgeoefend kan worden. 

De verkiezingen in Amerika zijn een goed voorbeeld van hoe Influencer Marketing werd ingezet om jongeren aan te moedigen te gaan stemmen. Het afgelopen jaar is Social Media bedolven onder Amerikaanse influencers die hun volgers hebben aangemoedigd te gaan stemmen. Wegens corona konden veel fysieke promotours van de presidentskandidaten niet doorgaan, waardoor de teams van beide kandidaten zich hebben gefocust op Social Media. Het resultaat hiervan is dat in 2020 een record aantal jongeren gestemd hebben*. Tegenwoordig wordt het dus niet alleen ingezet voor commerciële doeleinden, maar ook voor sociaal maatschappelijke doelen.

In het begin waren influencers vrij om voor welke doel dan ook promotie te maken. Dit werd gedaan zonder enige vorm van transparantie (zoals aangeven dat het om een advertentie gaat). Hierdoor waren vooral jongeren gemakkelijk te manipuleren. Sinds kort is dit niet meer het geval. Wegens nieuwe richtlijnen dient er vanaf heden in zowel Youtube-video’s als Instagram-posts duidelijk aangegeven te worden dat er sprake is van een advertentie of een samenwerking*. 

In 10 jaar tijd is Influencer Marketing dus uitgegroeid tot een booming business. Omdat het een nieuw vakgebied is, valt er nog veel mee te experimenteren. Met name voor een jongere doelgroep is dit een zeer interessant vakgebied om in te duiken. Zit jouw doelgroep ook veel op Social Media? Dan is dit misschien wel dé manier om met hun in contact te komen!

Liftoff Marketing biedt compleet verzorgde online marketing opleidingen aan. Bekijk de mogelijkheden voor onze Digital Data Analytics Bootcamp als (young) professional, ZZP’er, of wanneer je momenteel een WW-uitkering ontvangt. Dankzij onze ervaring in het bij- en omscholen, hebben wij de tools om jou na 7 weken tot een échte data driven Online Marketeer op te leiden.