SEO Zoekwoorden onderzoek

  • door

Waarom is het zo belangrijk?

Wil jij beter gevonden worden in Google? Dan is een goed zoekwoorden onderzoek essentieel. Door een zoekwoorden onderzoek te doen, krijg je waardevol inzicht in de gedachtegang van je bezoekers. De opgeschreven zoekwoorden zijn een uiting van de belevingswereld van de consument.

Hoe begin je een zoekwoorden onderzoek?

Wil je met beginnen met een content-strategie of wil je de teksten op je website optimaliseren? Dan is het van belang dat je data hebt waar je je keuzes op kan baseren. Deze data kan van jezelf zijn of van concurrenten die bepaalde zoekwoorden hebben waar jij ook op wilt ranken.

Stel: Je hebt een webshop met kleding en je wilt scoren op het zoekwoord ‘blauwe trui’. Dan kan je er vanuit gaan dat er vele andere webshops zijn die hetzelfde zoekwoord gebruiken. Dat roept verschillende vragen op. Hoe kan je ranken op deze term, terwijl de concurrentie hoog is? Is het beter om op andere – gerelateerde – zoekwoorden te focussen?

Je wilt inzicht in zoekvolumes van zoekwoorden die relevant zijn voor jouw organisatie. Hoe scoort de concurrentie? Wat is jouw huidige performance? Zijn er zoekwoorden met een relatief hoog zoekvolume, terwijl de concurrentie laag is?

De eerste stap is het uitschrijven van een lijst met (zoek)woorden waarvan jij denkt dat ze belangrijk zijn voor jouw organisatie. Vervolgens kan je met behulp van een online tool meer inzicht verkrijgen. 

Google suggest

Een goed startpunt is het intypen van jouw onderwerp in Google om te kijken wat voor suggesties hieruit komen. Het is van belang dat je de gekozen browser in incognito modus gebruikt. Op deze manier begin je met een schone lei wat Google betreft, en worden je resultaten in de Search Engine Result Page (SERP) niet beïnvloed door eerdere zoekopdrachten. 

We zullen voor het gemak het zoekwoord ‘blauwe trui’ blijven gebruiken. Als je het woord blauwe trui intypt in Google, scrol je vervolgens helemaal naar beneden. Hier zul je suggesties krijgen van waar veel op wordt gezocht, zoals je kan zien in de onderstaande afbeelding.

Wil je meer weten over Google Analytics? Lees dan nu onze blog.

Keyword onderzoek voorbeeld

Zoekwoordplanner

De zoekwoordplanner is eigenlijk bedoeld voor betaalde advertenties (SEA), maar is ook goed te gebruiken om een SEO onderzoek mee te verrichten. Hoe kom ik daar?

Open je Google ads account en navigeer vervolgens naar het kopje tools en klik op planning voor de zoekwoordplanner. Hier kan je al de woorden intypen die jij relevant vindt om de volumes van te krijgen.

Google Keyword planner

Als wij ons zoekwoord blauwe trui intypen bij de zoekwoordplanner krijg je de volgende resultaten:

Hoe werkt de keyword planner?

Bovenaan staat ons zoekwoord wat wij zelf hebben ingevuld (blauwe trui). Wat van belang is in deze lijst, zijn de gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten en de concurrentie. Hiermee krijg je een indicatie of er volume zit op je zoekwoorden. De volgende stap is om de resultaten te downloaden. Navigeer naar rechtsboven in het scherm en druk op ‘zoekwoord ideeën downloaden’.

Het nadeel van de zoekwoordplanner is dat er geen exacte zoekvolumes te zien zijn zonder een Google ad campagne live te hebben staan. Hier is gelukkig een handige tool voor genaamd ubersuggest. Type hier je zoekwoord in en krijg de bijbehorende zoekvolumes gratis te zien.

Wil je meer weten over de zoekwoordplanner? Bekijk dan de tutorial waarin we je precies laten zien hoe je deze tool kunt gebruiken. 

Lijst met zoekwoorden

Onderzoek met de Keyword Planner leidt tot lijsten met (mogelijke) zoekwoorden. Voeg al deze zoekwoorden samen in één Excel Bestand en ontdubbel de resultaten.

De keywords waar jij je op wilt focussen zijn diegenen met een hoog maandelijks zoekvolume en een laag tot gemiddelde concurrentie. Een tip is om Longtail zoekwoorden te gebruiken. Een voorbeeld van een Long Tail Zoekwoord is bijvoorbeeld ‘medium blauwe trui’ of ‘blauwe trui van Nike heren’. Dit is een specifiekere zoekopdracht en waardoor de concurrentie lager is. 

Wat nu?

Verwerk vervolgens de door jouw gekozen zoekwoorden op je website – bijvoorbeeld door het schrijven van blogs – en let op de Keyword density. Hiermee wordt bedoeld hoe vaak  een keyword in je tekst is verwerkt. Indien een zoekwoord te vaak voorkomt in je tekst, ziet  Google dit mogelijk als ‘onnatuurlijk’, waardoor je strafpunten kan krijgen met een lagere ranking in de SERP tot gevolg. De correcte verhouding voor keywords is 1-2% wat neerkomt op 1-2 keer per 100 woorden.

Ben jij na het lezen van deze blog klaar om jouw SEO zoekwoorden onderzoek uit te voeren? Bekijk dan snel onze tutorial waarin je stap voor stap kunt meekijken. Kom je er nog niet helemaal uit? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via het onderstaande formulier. 

Liftoff Marketing biedt compleet verzorgde online marketing opleidingen aan. Bekijk de mogelijkheden voor onze Digital Data Analytics Bootcamp als (young) professional, ZZP’er, of wanneer je momenteel een WW-uitkering ontvangt. Dankzij onze ervaring in het bij- en omscholen, hebben wij de tools om jou na 7 weken tot een échte data driven Online Marketeer op te leiden.