Dé ultieme Google Analytics checklist voor beginners!

  • door
Google Analytics Checklist

Google Analytics is dé tool voor het analyseren en optimaliseren van je website. Het is daarom van belang dat de data die je binnenkrijgt betrouwbaar is zodat je de juiste keuzes maakt. Maar hoe weet je of alle instellingen kloppen? Aan de hand van deze checklist zorg je ervoor dat jouw Google Analytics data omgezet kan worden in concrete actiepunten.

De checklist wordt onderverdeeld in meerdere categorieën. Per categorie wordt toegelicht welke instellingen bijdragen aan het optimaliseren van je Google Analytics account. Ben jij klaar om het maximale uit je data te halen? Lees dan nu verder.

Wil je graag zelf aan de slag? Download dan nu de Google Analytics checklist van CXL. Druk op bestand en vervolgens ‘maak een kopie’.  

Setup en configuratie

Een belangrijk onderdeel van Google Analytics zijn filters. Aan de hand van filters kun je namelijk ervoor zorgen dat de data die je binnenkrijgt ‘schoon’ is. Filters zijn dus een belangrijke eerste stap richting een goed ingesteld account. Een voorbeeld is bijvoorbeeld het uitsluiten van IP adressen van collega’s. 

Wil je meer weten over filters? Bekijk dan deze sheet van Holini voor 30 handige Google Analytics filters.

Ook is het belangrijk om minimaal twee views toe te voegen aan het account; één main view en één raw data view. De raw data view bevat geen filters. Dit is belangrijk, want mocht er ooit iets misgaan met de main view, dan beschik je over een goed functionerende back-up. Tevens is het aan te raden om een test view aan te maken waarin je experimenten kunt uitvoeren zonder bang te hoeven zijn dat de originele data vervuild raakt. 

Andere belangrijke instellingen zijn:

  • Juiste valuta
  • Juiste tijdzone
  • Uitsluiten van bot verkeer
  • Search Console is gelinkt
  • Google ads is gelinkt 
 

Deze punten zijn van belang om de data om een goede manier binnen te krijgen. Zo kan een verkeerd ingestelde tijdzone ervoor zorgen dat bepaalde gebeurtenissen aan een verschillende dag worden toegewezen.

Evenementen

Door middel van evenementen kun je de acties die bezoeker ondernemen op je website meten. Met de juiste evenementen kun je meten hoe ver bezoekers scrollen en of ze op de call-to-actions drukken. Deze informatie is van essentieel belang, omdat je hiermee kunt zien hoe bezoekers op je content reageren.

Andere belangrijke evenementen zijn bijvoorbeeld het meten van uitgaande links (social media iconen), telefoon/e-mailadressen en downloads. 

Meer leren over hoe je evenementen kunt aanmaken? Lees dan deze handige documentatie van Google.

Doelen

Bij doelen is het belangrijk om verschil te maken tussen macro-conversies en micro-conversies. Een macro-conversie is het doel van de website, zoals bijvoorbeeld een aankoop doen bij een webshop. Voordat een bezoeker overgaat tot een macro-conversie onderneemt het meerdere micro-conversies. Denk hierbij aan bijvoorbeeld het inschrijven op de nieuwsbrief. Zeker met het verdwijnen van cookies in de toekomst is het belangrijk om deze doelen goed in te stellen, zodat je kunt meten of je marketingkanalen effectief zijn.

Ook is het mogelijk om door middel van doelen een funnel te bouwen, met bijvoorbeeld als journey de homepagina, categorie pagina, winkelmandje en de bedankt pagina. Door deze doelen in te stellen kun je zien of bijvoorbeeld veel bezoekers een product toevoegen aan hun mandje, maar niet op de bedankpagina terecht komen. Dit kan duiden op problemen tijdens het afrekenen.

Benieuwd hoe je doelen kunt instellen in Google Analytics? Bekijk dan de tutorial op ons YouTube kanaal

Google Analytics checklist E-commerce

Content groeperen

Google Analytics maakt onderscheid tussen verschillende verkeersbronnen binnen de zogenaamde default channel grouping, Binnen de default channel grouping wordt onderscheid gemaakt tussen bron en medium. Een bron is bijvoorbeeld Facebook of LinkedIn, en een medium is bijvoorbeeld organisch of PPC (Pay Per Click).

Social media logos online marketing

Wil je meer leren over organisch verkeer? Lees dan deze blog!

Het is van belang dat de content goed wordt gegroepeerd door middel van filters. Google Analytics is namelijk hoofdlettergevoelig en daarnaast worden variaties niet herkend. Een veel voorkomend probleem is bijvoorbeeld dat verkeer verkeer binnenkomt als ‘Facebook’ en als ‘facebook’. Het verschil? Één hoofdletter. Het resultaat? Google herkent het als een nieuw kanaal, waardoor je data gefragmenteerd raakt.

Voor de juiste filters kun je de sheet uit het vorige hoofdstuk gebruiken.

Facebook channel grouping

Ook is het mogelijk om het verkeer handmatig te benoemen. Dit kun je doen met zogenaamde UTM-Tags. Met UTM-tags geef je een url aanvullende informatie, wat door Google Analytics wordt opgepikt. Hiermee kun je bijvoorbeeld zien of bepaald verkeer van een campagne afkomstig is uit een social post of een advertentie.

Meer weten over UTM-tags? Lees dan de documentatie van Google over het opstellen van UTM-tags!

Wat nu?

Duik je Google Analytics account in en kijk of de instellingen kloppen. Door de checklist ernaast te houden kun je gemakkelijk het overzicht houden en op basis van je bevindingen een actieplan maken. Met behulp van de checklist kun je ervoor zorgen dat je marketing inspanningen beter worden gemeten, want meten=weten.

Kom je na het lezen van de blog er niet helemaal uit en heb je nog vragen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via het het onderstaande formulier.

Liftoff Marketing biedt compleet verzorgde online marketing opleidingen aan. Bekijk de mogelijkheden voor onze Digital Data Analytics Bootcamp als (young) professional, ZZP’er, of wanneer je momenteel een WW-uitkering ontvangt. Dankzij onze ervaring in het bij- en omscholen, hebben wij de tools om jou na 7 weken tot een échte data driven Online Marketeer op te leiden.