Wat zijn de verschillen tussen de (online) marketingfuncties?

een kantoor

Marketingfuncties; de hoeveelheid hiervan en wat ze betekenen

Er zijn tegenwoordig veel verschillende (online) marketingfucties. Het is begrijpelijk dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Zowel wanneer je wilt gaan solliciteren, alleen aan het oriënteren bent voor een (vervolg) studie of jezelf wilt om- of bijscholen, is het handig als je van te voren wat meer inzicht hebt in wat nou het verschil tussen al deze marketingfuncties is en wat de bijbehorende werkzaamheden zijn.

Daarnaast zijn er aardig wat organisaties die het niet al te nauw nemen met de juiste benaming aan de werkomschrijving te koppelen. Waardoor het nog ingewikkelder wordt om jouw droombaan, studie of cursus te vinden. In deze blog probeer ik de meest voorkomende marketingfuncties toe te lichten zodat jij hopelijk beter weet waar je op moet letten in jouw zoektocht.

Afbeelding marketingfuncties blog
Een mediabureau

Welke marketingfuncties komen het meest voor? 

  • De ‘allround’ Online Marketeer; de ‘echte’ Online Marketeer bestaat niet. Doordat het zo veelzijdig is kan deze functietitel per bedrijf ontzettend verschillend zijn qua werkzaamheden. Maar over het algemeen ben je als Online Marketeer ben je een persoon die breed inzetbaar is. Over het algemeen houd je je bezig met allerlei verschillende facetten binnen de online marketing, zoals het maken van een WordPress-website, het bedenken en schrijven van content, de advertentiekanalen beheren of het beheren/optimaliseren van een webshop. Je kan alle kanten op. Dit is handig voor kleine(re) bedrijven die zich geen compleet marketingteam kunnen veroorloven. Omdat je breed werkt, is het van belang dat je het leuk vindt om altijd bij te leren. Voor elke nieuwe opdracht verdiep je jezelf in een nieuw onderwerp en leer je snel de tools om de klus te klaren. Dit doe je door middel van (online) trainingen, het bekijken van tutorials en sparren met andere marketeers. De veelzijdigheid maakt het interessant, geen opdracht is hetzelfde.
  • SEA-specialist; een SEA-specialist is iemand die zich bezighoudt met Google Ads. Dit is het advertentieprogramma van Google waarbij je via Google Search Ads of Google Display Ads kan adverteren op zowel de zoekmachine zelf als op andere websites en/of apps. Over het algemeen start je hier met een junior-functie en bouw je geleidelijk je klantenbestand op. Je werkt voor grote bedrijven met grote budgetten. Ben je een Senior SEA-specialist? Dan ben je waarschijnlijk, naast je eigen klantenbestand bijhouden, ook bezig met ondersteunen en controleren van de juniors. Vaak ben je zelf degene die het directe contact met de klant heeft en spendeer je dus ook veel tijd aan het rapporteren van je werk en resultaten naar de klant. Er zit dus ook stukje sales bij.
Welke marketingfunctie spreekt jou het meest aan?
  • SEO-specialist; een SEO-specialist houdt zich bezig met alle content op een website. Het doel hierbij is om ervoor te zorgen dat zoekmachines de website correct kunnen ‘lezen’. Hoe leesbaarder en consistent je website in elkaar zit, hoe hoger je, organisch, in de SERP zichtbaar wordt. Naast alleen de geschreven teksten moet je hierbij ook denken aan alt-teksten (teksten die aan afbeeldingen zijn gekoppeld), correct gebruik van keywords plus de schrijfstijl en lengte van de teksten. Een SEO-specialist doet ook een stukje technisch werk. Je zit vaak in de ‘achterkant’ van websites te werken, houdt je bezig met HTML/CSS, en je moet het leuk vinden om constant nieuwe dingen te leren omdat de SEO-regels met regelmaat veranderen. Vaak werk je met een uitgebreid klantenbestand.
  • CRO-Specialist; CRO staat voor Conversion Rate Optimization. De focus als CRO-Specialist ligt dus op het verbeteren van de conversieoptimalisaties. Dit doe je op allerlei verschillende manieren en met verschillende tools. Je zult voornamelijk bezig zijn alle verschillende advertentie-tools en het optimaliseren van advertentiecampagnes. Verder houdt een CRO-Specialist zich bezig met het optimaliseren van de website(s).
  •  
Afbeelding marketingfuncties blog
Marketeers werken veel samen

 

  • UX-Designer; wanneer je je bezig houdt met User Experience verdiep je jezelf volledig in het proces van de gebruikers van de website. Je werkt met allerlei tools om te zien of de gebruiker de website begrijpt, correct gebruikt en je duwt ze in de richting van je doel. Bij een webshop is dit verkoop van producten, bij een dienst zorg je dat ze jouw klant of bedrijf kiezen boven de concurrent. Je bent veel bezig met de psychologische aspecten van marketing en kunt goed overweg met HTML/CSS en soortgelijke programma’s om dit direct door te voeren naar concrete plannen en werkzaamheden. Denk aan A/B-testen, design, de customer journey, kleurgebruik, taalgebruik en dergelijke.
  • Content Marketeer; een Content Marketeer verzorgt content voor, meestal, een webshop. Denk hierbij aan het schrijven van alle productomschrijvingen, het instellen van de juiste filteropties, zorgen dat de prijzen en kortingen juist zijn etc. Leuke acties bedenken en het schrijven en versturen van de e-mails. Het regelen van alle affiliate-platformen (lees: een bol.com of amazon.com). Ook kan het zijn dat jij de taak krijgt om de fotografie te regelen. Soms is het de Content Marketeer die de Social Media beheert, maar dit kan ook een losse functie zijn. Dat ligt voornamelijk aan hoe groot het bedrijf is waarvoor je gaat werken. Als het bedrijf kleiner is dan zul je meer een ‘manusje van alles’ zijn dan wanneer je bij een groot bedrijf terecht komt.
Online marketing leren
Een Social Media Marketeer werkt aan FaceBook
  • Social Media Marketeer; dit is iemand die meerdere Social Media-accounts beheert van verschillende bedrijven. Je bent volop bezig met het aanwezig zijn op de juiste platforms op het juiste moment met de juiste content. Dit doe je natuurlijk wel via deels-geautomatiseerde programma’s en niet op de manier hoe de ‘standaard’-gebruiker Social Media gebruikt. Je moet uitstekend aanvoelen wie de doelgroep is én op de hoogte zijn van alle trends, acties en hypes die rondgaan op deze kanalen. Je moet dus absoluut affiniteit hebben met Social Media en de actieve gebruikers hiervan. Verder kan het zijn dat je verantwoordelijk bent voor het contacteren en samenwerken met ‘influencers’. Soms is er een ander persoon die de afbeeldingen en/of video’s aanlevert, maar het kan zijn dat dit ook onder jouw verantwoordelijkheid valt. In dat geval zul je veel op pad zijn om dat ‘ene coole kiekje’ te schieten en te netwerken.
  • E-mail Marketeer; hier ben je bezig met e-mails voor bedrijven bedenken, opzetten en versturen. Dit doe je door middel van verschillende funnels die je maakt, A/B-testen van deze e-mails, personaliseren van de e-mails en zorgen dat je genoeg data verzamelt om te optimaliseren. Het doel van zo’n e-mail kan zijn; acties bekend maken, klanten adviseren, nieuwe collecties promoten, herinneringen versturen van volle mandjes en dergelijke. Je werkt met een e-mail automation programma zoals Mailchimp en bent vaak ook verantwoordelijk voor de content. Een stukje vormgeving en Photoshop hoort hier ook bij. Het is handig als je hier dus ervaring in hebt. Omdat je waarschijnlijk voor meerdere bedrijven werkt moet je gevoel hebben voor de verschillende huisstijlen en binnen deze stijlen kunnen wisselen
blogging tips linkedin post
Data is een groot onderdeel van marketing
  • Growth Hacker; vaak zie je deze marketingfunctie bij start-up’s. Zij hebben iemand nodig om het hele online proces te sturen en in goede baan te leiden. Een Growth Hacker werkt veel met data. Het verkrijgen van (de correcte) data, het analyseren en tests doen met deze data. Je bent non-stop bezig met het zoeken naar verbeterpunten met als doel om het bedrijf te laten groeien en het proces te vormen. Je werkt veel met Google Analytics, Google Data Studio en zorgt dat alle advertenties hierin correct worden weergegeven. Je weet hoe de adverteerprogramma’s werken en ziet direct wanneer iets verkeerd staat ingesteld. Daarnaast ben je bezig met het automatiseren van processen en stuur je de personen aan die de advertenties en campagnes beheren.
  • Data Analist; een Data Analist is de grote broer van een Growth Hacker. Hier gaat het om het verkrijgen, analyseren en verwerken van (big) data. Jij bent de sparringpartner voor zowel naaste collega’s als klanten en vertaalt relevante data naar begrijpelijke onderwerpen en concrete plannen. Je verricht onderzoeken, ontwikkelt datamodellen en stelt rapporten op. Je kan goed overweg met de programmeertalen Python en R. Een goed wiskundig-inzicht is aan te raden omdat je veel met formules aan het werk zal zijn.
  • Web Analist; een Web Analist is iemand die zich focust op het analyseren van de technische kant van de website. Door middel van het schrijven van analytische rapporten over bijvoorbeeld bezoekersaantallen en bezoekersgedrag adviseer je jouw collega’s en/ of klanten. Je werkt nauw samen met contentmanagers, usability-experts en interactieontwerpers.

Groot mediabureau of kleine webshop?

Het verschil tussen werken voor grote en kleine bedrijven 
Behalve de verschillende marketingfuncties maakt het ook uit of je gaat werken voor een klein, middel of groot bedrijf. Je kunt je voorstellen dat je in een klein bedrijf vaker meerdere werkzaamheden door elkaar verricht. Terwijl bij een groot mediabureau je je volledig focust op één onderwerp. Er is geen goed of fout maar het is wel bepalend voor hoe jouw werkdagen eruit komen te zien. De enige manier hoe je erachter komt waar jouw voorkeur ligt is door aan het werk te gaan in verschillende bedrijfsgroottes om te kijken wat jij een prettige manier van werken vindt. 

Waar kies je voor?
Aan het begin van jouw carrière heb je waarschijnlijk niet de mogelijkheid om te kiezen. Om als specialist aan het werk te kunnen gaan, heb je namelijk al enige relevante werkervaring nodig. Raadzaam is om, in ieder geval, aan het begin van je marketingloopbaan, zoveel mogelijk verschillende onderdelen en werkzaamheden uit te proberen. Op deze manier kom je er achter wat je leuk vindt, waar je talenten liggen en wat je interessant genoeg vindt om je echt in te verdiepen. Het kan ook zijn dat je juist de afwisselingen van een bredere functie heel aantrekkelijk vindt. Voor iedereen is dit proces anders. 

hoe doe je aan content planning
UX-Designers werken aan een ontwerp

Voor- en nadelen samengevat

Ik heb hieronder kort samengevat wat de voor- en nadelen kunnen zijn. Nogmaals, iedereen is anders en ook elk bedrijf is anders. Dit is puur om een globaal beeld te schetsen van hoe je dagelijkse werkzaamheden ervaren zouden kunnen worden. 

  • Breed
    De voordelen van breed werk is dat je veel variatie hebt in je werk. Je bent de ene week bezig met een webshop, de volgende maak je allerlei advertenties en de week daarop ben je een blog aan het schrijven en zoekwoordonderzoeken aan het maken. Zo blijft alles afwisselen. Hierdoor ben je continue bezig met zelfstudie want geen opdracht of klant is hetzelfde. Snel schakelen en handelen is, zeker voor de creatievelingen, erg motiverend.

    Het nadeel is dat je, doordat je met zoveel verschillende dingen bezig bent, je geen mogelijkheid hebt om te specialiseren. Je zal dus altijd moeten doorleren en jezelf blijven ontwikkelen en het kan zeker voorkomen dat je af en toe een specialist in arm moet nemen omdat een opdracht of probleem te ingewikkeld is om zelf op te lossen.

  • Specialistisch
    Bij specialistisch werk is het voordeel dat je je helemaal onderdompelt in één onderwerp. Je wordt hier extreem handig in, weet alles over de bijbehorende programma’s en kan steeds specifiekere en ingewikkeldere problemen oplossen. Dit voelt prettig omdat je echt ‘groeit’ en dit merk je ook terug in je werkzaamheden. Daarnaast kun je als specialist andere gaan begeleiden. Je ontwikkelt misschien je eigen team en stuurt deze aan. Dit kan heel leuk zijn!

    Wanneer je specialist bent is het nadeel dat je elke dag dezelfde handelingen aan het doen bent. Dit is weliswaar de enige manier hoe je kunt specialiseren, maar het kan er ook voor zorgen dat je in een dagelijkse sleur terecht komt.

Conclusie

Al met al, kun je echt alle kanten op met marketing! Probeer dingen uit, kijk wat je leuk vindt, laat je niet afschrikken door de nieuwe programma’s en termen waarmee je gaat werken. Hoe meer je het doet, hoe beter je er in wordt. En vooral – heb plezier in de speurtocht naar jouw perfecte baan. 

Hoe begin je met deze speurtocht? Liftoff Marketing biedt compleet verzorgde online marketing opleidingen aan. Bekijk de mogelijkheden voor onze Digital Data Analytics Bootcamp als (young) professional, ZZP’er, of wanneer je momenteel een WW-uitkering ontvangtDankzij onze ervaring in het om- en bijscholen van (young) professionals hebben wij de tools om jou binnen 7 weken tot een volwaardig data-driven Online Marketeer op te leiden.